‘We hebben weer een stip op de horizon’

Bij BAF Valves maken ze al 50 jaar industriële afsluiters. Een duidelijk strategisch meerjarenplan ontbrak echter. Best belangrijk als je je (internationale) concurrenten, ook in de toekomst, graag een stap voor blijft. Er moest dus een visie met concrete actiepunten komen. Algemeen directeur Roland Sweep: “Dankzij het ontwikkeltraject hebben we nu weer een plan, en dat geeft rust.”

Bij BAF Valves in Oosterhout focussen ze zich voornamelijk op maatwerk: speciale afsluiters met afwijkende afmetingen, ontwerpen of materiaalcombinaties. BAF Valves produceert voor de energiemarkt in het Midden-Oosten, Zuidoost-Azië en Zuid-Amerika. Het bedrijf heeft fabrieken in Oosterhout en China, en meerdere kleine verkoopkantoren over de hele wereld, met in totaal bijna 100 man personeel.

Geen duidelijke visie
BAF Valves was wat zoekende. Uit een eerdere bedrijfsscan bleek dat het ontbrak aan een duidelijke visie en strategie. Intern wist niemand echt precies waar het bedrijf voor stond. Roland schakelde daarom de hulp in van Ielse Lohuis van adviesbureau PKM. Zij hielpen BAF Valves met het scherp krijgen van de visie, missie en strategie, vertelt Roland. “In verschillende sessies zijn we gaan brainstormen: wat is BAF Valves, waar staan we voor en wat is onze stip op de horizon? We vonden het belangrijk om al onze mensen hierbij te betrekken. Uiteindelijk gaat er toch een soort cultuuromslag plaatsvinden en dan is het belangrijk dat daar binnen het hele bedrijf draagvlak voor is.”

Weer op koers
Het resultaat? Er is weer een koers. “We hebben nu een plan, een soort bijbel voor de komende jaren. Daarnaast hebben we concrete actiepunten opgesteld”, gaat Roland verder. “Die koppelen we nu aan afdelingen en mensen. Een voorbeeld: we gaan met een trainingstraject investeren in ons personeel. Hiervoor schakelen we een extern bedrijf op het gebied van hr en opleiding in. Intern zal er daardoor best veel veranderen.”

Inzicht in communicatiecultuur
Iets anders wat het traject BAF Valves heeft opgeleverd: meer inzicht in de communicatiecultuur op de werkvloer. “Door de jaren heen is BAF Valves een bedrijf geworden met veel verschillende culturen, met Engelsen, Syriërs, Polen, Marokkanen en Turken”, legt Roland uit. “Ik dacht dat dat heel erg goed ging, maar uit het traject is gebleken dat er regelmatig miscommunicatie tussen die verschillende culturen ontstaat. Nu we weten dat daar nog winst te behalen valt, gaan we daar concreet aan werken.”

Positieve energie
Roland kijkt met een goed gevoel op het traject terug. “Ik ben heel blij dat we dit traject zijn ingegaan, absoluut. Het geeft zo veel positieve energie om samen met zoiets belangrijks bezig te zijn. Het traject heeft ons veel opgeleverd. We zijn de juiste richting ingeslagen en hebben nu een stip op de horizon. Zodat we de voorsprong die we nu op onze concurrenten hebben ook in de toekomst kunnen behouden. En dat geeft rust.”

Ook een frisse blik nodig?
Wil jij ook 40 uur kosteloos ondersteuning bij het vormgeven of uitvoeren van jouw ontwikkelplan? Stap uit de waan van de dag en krijg hulp met een frisse blik van buiten. Kijk voor meer informatie op https://bit.ly/3q0M1NV